مقالات آرشیو خبر ها
سامی خدیرا؛ قهرمان ناشناخته ی یووه

سامی خدیرا؛ قهرمان ناشناخته ی یووه

بعد از انتقال رایگان از رئال مادرید، سامی خدیرا به شکل شگفت انگیزی به زندگی در تورین انطباق پیدا کرده و به بازیکی حیاتی برای یوونتوس تبدیل شده است.

 

در فوتبال، چیزهای کمی هست به شکل تضمینی بتوان سریع و کامل تغییر داد. اما یک استثنا برای این قانون، سامی خدیرایِ یوونتوس است. این یک معادله ی ساده است: وقتی سامی در ترکیب ثابت است، یوونتوس نمی بازد. تنها نکته منفی این است که در این فصل مصدومیت باعث شده بخش زیادی از نیم فصل اول را بیرون از ترکیب باشد و هنوز هم دائما در معرض این تهدید است. بعد از اینکه از اسپانیا امد، تنها 12 بازی برای یووه در تمام رقابت ها به میدان رفت. رکورد او در این مدت 10 برد و دو تساوی برای بانوی پیر بوده است. بازگشتش به اوج یکی از دلایل مهم طولانی شدن نوار پیروزی راه راه پوشان و کسب 9 برد پیاپی در سری آ‌ بود، که باعث شد بعد از یک شروع فاجعه بار انها به رتبه ی دوم جدول و تنها دو امتیاز پایین تر از ناپولی صدرنشین دارند.

 

وضعیت پیچیده ی خدیرا در رئال مادرید

وقتی سال 2010 از اشتوتگارت به رئال امد، یک بازیکن 23 ساله ی بسیار با کیفیت بود و خیلی سریع در ترکیب ثابت رئال جای گرفت. تا سال 2013‐13، او بازیکن فیکس سفیدپوشان بود و در هر فصل 20 بازی در لالیگا و تقریبا تمام بازی های لیگ قهرمانان را به میدان میرفت. اما در فصل 2013‐14، خدیرا به خاطر مصدومیت تنها 12 بازی برای رئال انجام داد و جایگاه ثابتش را در این تیم از دست داد. فصل بعد از این هم بدتر بود، او فقط 3 بازی (269 دقیقه) در تمام سال فوتبال بازی کرد. وقتی قرادادش در حال اتمام بود، رئال متوجه شد که بهترین راه جدایی از این هافبک آلمانی است و به همین خاطر به او پیشنهادی برای تمدید قرارداد نداد و به همین دلیل بود که ماروتا و یوونتوس وارد عمل شدند.

 

مسیر خدیرا برای رستگاری

یوونتوس، تیمی که در گذشته با علاقه ی زیادی از ترانسفر رایگان برای تقویت فهرستش بهره برده، به وضعیت خدیرا نگاه کرد و فرصتی برای استفاده پیدا نمود، اگرچه تواناییش برای حفظ امادگی بدنی تا حدی زیر سوال بود، راه راه پوشان با محاسبه ی دقیقی او را به چنگ اوردند و پیشنهاد یک قرارداد نسبتا طولانی 4 ساله و نقشی مهم را به او دادند. این هافبک باتجربه به این ابراز علاقه پاسخ مثبت داد و مادرید را به مقصد تورین ترک کرد. مهم تر از همه، او از صرفا یک نام دهان پر کن در لیست مادرید، به یکی از جنبه های حیاتی تاکتیک های ماسیمیلیانو آلگری تبدیل شد.

 

با توجه به رفتن اندره آ‌ پیرلو و آرتورو ویدال، یووه در قلب خط میانی نیاز به عنصر تجربه داشت. قهرمان جام جهانی از این لحاظ هیچ مشکلی نداشت، چون در زمان حضور در رئال مادرید و همچنین عرصه ی بین المللی با آلمان بسیار میدان دیده شده بود. اولین بازیش برای یوونتوس در دومین بازی انها در مرحله ی گروهی لیگ قهرمانان اروپا بود، بازی ای که تیم الگری به راحتی 2‐0 سویا را شکست داد. از آنجا بود که کاملا مشخص شد خدیرا چه گزینه ای را علاوه بر تجربه اش روی میز بانوی پیر قرار داده است. با حضور این بازیکن المانی در زمین، یوونتوس از لحاظ دفاعی بسیار مطمئن به نظر می رسید و در زمین حریف هم کنترل بسیار بهتری داشت. چرا قضیه این چنین بود؟ بیشتر به خاطر اینکه خدیرا مکمل اکثر هافبک های یوونتوس است، به خصوص پل پوگبا.

 

اثر دومینو، تاثیرگذاری خدیرا روی پل پوگبا

وقتی خدیرا در ترکیب اصلی نیست، پوگبا بازیکن همیشگی نیست. این بازیکن فرانسوی به زیاده روی در حرکت با توپ معروف است، می توان به سادگی فهمید که او وقتی خدیرا و مارکیزیو را در کنار خود نمی بیند، بیش از حد تلاش می کند تا به تنهایی کار را پیش ببرد. وقتی به بازی های هشت پا در کنار استفانو استورارو و ماریو لمینا در ابتدای فصل دقت کنیم، متوجه می شویم که بازی در کنار انها باعث فشار زیادی روی پوگبا می شد. اگرچه استورارو و لمینا در نوع خودشان هافبک های جوان و مستعدی هستند، رقبا معمولا به خصوص در یک سوم دفاعیشان نگرانی چندانی از حضور انها ندارند و مارکشان نمی کنند. این وضعیت به سرعت وقتی خدیرا و مارکیزیو و یا حتی فقط یکی از آنها در لاین آپ باشد تغییر می کند. در این حالت تیم رقیب مجبور است که شِمای تاکتیکی را تغییر دهد تا به جای یک هافبک، سه هافبک را خنثی کند. اکثرا، چنین چیزی غیر ممکن است و و بالاخره یکی از این سه نفر از یار مقابلش جدا می شود. این همان جایی است که پوگبا بهترین بازیش را ارائه می دهد، چیزی که در 4 بازی اخیر دیدیم و توانسته 3 گل به ثمر برساند و یک پاس گل هم بدهد. حتی اگر تاثیر خدیرا روی پوگبا آگاهانه نباشد، انکار کردن آن ابلهانه خواهد بود.

 

نگاه به 2016 و بعد از آن

بعد از امضای یک قراداد 4 ساله با این بازیکن، با خیال راحت می توان گفت که خدیرا جزء برنامه های بلند مدت باشگاه یوونتوس است. با توجه به تاثیرش روی تیم که با جلو رفتن فصل بیشتر می شود، تنها یک چیز می تواند مانع یک حضور حرفه ای شگفت انگیز در یووه برای خدیرا شود. بله، نگرانی از مصدومیت های وحشتناک. اگر او شیشه ای نبود، خیلی راحت تر می شد برای حضوری به مدت طولانی و پر ازجام روی او حساب کرد. با این حال، واقعیت و سابقه، چیز دیگری می گوید. بنابرین بهترین راه این است که صبور باشیم و احیا شدن یکی از باکیفیت ترین هافبک های اروپا را هفته به هفته و فصل به فصل پیگیری کنیم.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نسیبه سرگزی
نسیبه سرگزی«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: